Powtarzające się litery to tylko część podobieństw, zauważalnych na tablicach rejestracyjnych. Naturalnie w różnych krajach wyglądają inaczej, acz posiadają niektóre wspólne elementy. Najprościej przywołać tu coś, co nazywa się "euroband". Tablice używane w krajach Unii Europejskiej posiadają ten element, który to jest swoistym ujednoliceniem "blach" państ wspólnoty i jednocześnie informuje nas o fakcie, że dany pojazd pochodzi z terytorium Unii.
Euroband to pionowy niebieski pasek, umieszczany po lewej stronie tablicy rejestracyjnej. Widnieje na nim złożona z gwiazdek flaga Unii Europejskiej oraz kod literowy państwa (dla Polski - PL, w Niemczech - D, Francja - F, Słowacja - SK itd.). Żeby nie było tak prostolinijnie, oczywiście przewidziano wyjątki. Do roku 2010 w Belgii nie używano eurobandu (poza sporadycznymi wyjątkami). Od momentu wprowadzenia we Francji w 2009 roku nowego wzoru tablic rejestracyjnych, istnieje możliwość indywidualnej rezygnacji z paska, podobnie zresztą sprawa wygląda w Danii. Jeżeli zdecydujemy się na import samochodu z zagranicy, np. z Niemiec, Czech, czy Holandii, przysługuje nam prawo do zakupienia blach przeznaczonych specjalnie do tego celu . Na nich także nie widnieje euroband. Zanim jeszcze Republika Czeska wstąpiła do Unii Europejskiej, jej tablice były przystosowane do umieszczenia paska po lewej stronie. Posiadały odpowiednio szeroką lukę, w późniejszym czasie często uzupełnianą przez naklejany euroband. Sytuacja z wiadomych względów zmieniła się w roku 2004. Podobnie było w Polsce, czy na Litwie, gdzie zanim wprowadzono odpowiednie eurobandy, na tablicach widniały analogiczne paski z flagą państwową.
Tabliczuniunia |
Rozmiar jednorzędowej tablicy rejestracyjnej w standardzie europejskim to 520 x 114 milimetrów. Jak to bywa, odstępstwa od reguły istnieją i tu. Dla zwyczajnych blach znajdziemy takie we Włoszech. Tam blacha montowana z przodu pojazdu jest znacznie mniejsza od standardowej, jaką znajdziemy na tyle. Dawne belgijskie numery też widniały na mniejszym formacie. Do tego dochodzi cała masa różnych rozmiarów tablic dla pojazdów z niestandardowymi wnękami. Tzw. kwadratowe (nomen omen niemal trafiona nazwa), czyli dwurzędowe tablice w Polsce występują w rozmiarze 305 x 214 milimetrów. Chcąc udobruchać kierowców samochodów amerykańskich i japońskich przystosowanych do mniejszych tablic, wprowadzono niedawno w naszym kraju malutkie, o krótkim numerze, nie do końca ergonomiczne tabliczuniunie, które już zdążyły zebrać baty w przeogromie internetowych czeluści. O co poszło? O rozmiar właśnie. Po szczegóły zapraszam do googlowania.
cdn.
Modest